کوردن بلو؛ خوش‌اشتهایی به سبک فرانسوی‌ها

کوردون بلو برای کسانی که یک زندگی مدرن و امروزی دارند، از سبد خرید حذف شدنی نیست، به خصوص اگر از مواد نگهدارنده کمتری در تهیه آن استفاده شده باشد و به این ترتیب، امتیاز سلامت بالاتری بگیرد. صحبت از کوردن بلو است؛ محصولی که چه در اوقات تنهایی و چه در وقت‌هایی که مهمان دارید، می‌تواند یک انتخاب خوب برای آراستن سفره شما باشد. اگر تا امروز کوردن بلو را نچشیده‌اید یا اگر تا امروز بدون شناخت کافی از آن، نوش جانش کرده‌اید به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید، حتما در پایان کار با اشتیاق بیشتری این محصول غذایی خوشمزه را از فریزر بیرون خواهید آورد.

کوردن بلو چرا به این اسم خوانده می‌شود؟

«کوردن بلو» از آن دسته اسم‌هایی است که معنای تحت‌اللفظی آن با معنای واقعیش فرق دارد؛ به عبارت دیگر کوردن بلو به فرانسوی می‌شود Cordon Bleu که یعنی «روبان آبی» اما در آشپزی به این مفهوم معروف است: گوشتی که در میان آن ژامبون و پنیر قرار داده شده است.
راستش را بخواهید یک داستان هم درباره ماجرای به وجود آمدن این غذا وجود دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست: دستور پخت این غذا اولین بار در سال ۱۹۴۹ در یک کتاب آشپزی سوئیسی دیده شده است. می‌گویند در اوایل قرن نوزدهم دو گروه بزرگ از مردم به صورت همزمان در یک رستوران حاضر شدند و هر دو می‌گفتند که یک میز مشخص را رزرو کرده‌اند. در آن زمان آشپز قادر به تهیه کردن مقدار گوشت کافی برای هر دو گروه نبود و همچنین می‌خواست از هرج و مرج به وجود آمده در رستوران جلوگیری کند، پس باید چه کار می‌کرد؟ او ایده‌ای کاملا نو را پیاده کرد؛ یعنی شکل برش دادن شنیسل‌ها را عوض کرد و آنها را به صورت نازک برید. بعد بین آنها ژامبون و پنیر گذاشت و چیزی که برای سرخ شدن راهی ماهیتابه شد، ترکیبی از همه‌ی این مواد خوشمزه بود. صاحب رستوران از فکر جدیدی که این سرآشپز به ذهنش رسیده بود بسیار خوشش آمد، زیرا با این کار می‌توانست هر دو گروه را سیر و راضی کند.

 

کوردن بلو برای چه وقت‌هایی مناسب است؟

زمانی که شما فرصت کمی برای تهیه غذا دارید، وقت آن است که دست روی کوردن بلو بگذارید، اما اگر برند انتخابی شما مارین باشد، باید به جای استفاده از مایکروویو به سراغ ماهیتابه، سرخ‌کن، فر یا هواپز بروید و این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که برای آماده شدن این غذا، صرفا چرب شدن ماهیتابه کافیست و ابدا به روغن زیاد نیاز ندارید، زیرا محصولات مارین غذاهایی نیمه‌آماده هستند که ادامه‌ی فرآیند آماده‌سازی آنها بعد از کارخانه، در منزل مشتریان طی می‌شود. گاهی اوقات پیش می‌آید که منتظر مهمان نیستید و ناگهان با پیامی از طرف آنها مواجه می‌شوید که خبر از یک ملاقات پیش‌بینی نشده می‌دهد. اینطور وقت‌ها اگر می‌خواهید پذیرایی شما به چای و قهوه محدود نشود و با شام یا ناهار لوکسی از مهمانانتان پذیرایی کنید، می‌توانید کوردن بلو را روی میز بگذارید و با تزیین میز با آیتم‌هایی مثل سالاد کاهو، زیتون و خیارشور سفره جذاب‌تری را پهن کنید.

فرق کوردن بلو با شنیسل در چیست؟

کوردون بلو در اصل نوعی شنیسل است که داخل آن را با پنیر زرد و کالباس پر می‌کنند، البته این محصول در سطح جهانی با گوشت قرمز هم تولید می‌شود اما در کشور ما صرفا با گوشت مرغ تهیه می‌شود. می‌توان گفت فرق آن با شنیسل در همین استفاده از کالباس، پنیر زرد و گوشت قرمز است. همچنین در شیوه‌های پخت این غذا نیز سلائق مختلفی وجود دارد. می‌توان آن را در تابه، سرخ‌کن و فر قرار داد.

انواع کوردن بلو ؟

همانطور که قبلا گفتیم، کوردن بلو با دو نوع گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می‌شود. کوردون بلو از نظر طرز تهیه عموما به دو نوع رژیمی و آمریکایی دسته‌بندی می‌شود. در روش آمریکایی کوردون بلو را داخل روغن زیاد و داغ سرخ می‌کنند و به آن کوردون بلوی رستورانی هم می‌گویند. اما در روش رژیمی، کوردون بلو را بدون روغن در فر یا تنها با چرب‌کردن تابه در ماهی‌تابه آماده می‌کنند.

سخن پایانی

ایجاد تنوع در برنامه غذایی و حتی رژیم‌های سفت و سخت یکی از راهکارهایی است که می‌توان به کار بست تا نوع برنامه‌ریزی‌ای که برای خورد و خوراک‌مان داریم، کسالت‌بار نشود. بنابراین اگر شما برنامه غذایی خاصی دارید، با توجه به اینکه آماده شدن کوردن بلوی مارین نیاز به روغن بسیار کمی دارد، شما می‌توانید این گزینه را هم در برنامه هفتگی بگنجانید تا نشاط و انرژی حاصل از خوشمزگی آن به جسم و جان‌تان بنشیند و با حال بهتری ادامه رژیم را طی کنید. یادتان باشد که شما باید کوردن بلو را در فریزر نگهداری کنید و قرار دادن آن در یخچال حتما به سلامت آن آسیب می‌رساند. همچنین، هرگز بعد از پخته شدن، اقدام به منجمدسازی دوباره آن نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *