همه چیز درباره شنیسل مرغ

روزی که به خانه برگردید و بفهمید برای ناهار شنیسل مرغ دارید، عصر دلپذیرتری را نسبت به روزهای دیگر می‌گذرانید، چراکه یک غذای خوشمزه، لوکس و مقوی را نوش جان کرده‌اید که نه آماده‌سازی آن برای آشپز دردسر داشته و نه میل کردنش، برای شما. حتی بعد از صرف ناهار هم ظرف‌های چندانی کثیف نشده است. امروز با مارین همراه باشید تا شنیسل را بهتر و بیشتر بشناسیم.

شنیسل یا شنیتسل؟

شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که دلتان می‌خواهد اول تلفظ صحیح عنوان یک غذا را یاد بگیرید و بعد برای خوردن آن قاشق و چنگال بردارید؟ دغدغه بسیار درست و محترمیست و مارین هم به این نیاز شما پاسخ داده است تا بدانیم عاقبت باید بگوییم شنیسل یا شنیتسل؟

اگر یک آلمانی‌زبان بغل‌دست‌تان نشسته باشد، به شما می‌گوید که ریشه واژه شنیتسل در این زبان  از فعل دی شنیتس گرفته شده که به معنای اسلایس کردن یا برش زدن است؛ چیزی که به خوبی با تصور ذهنی ما از شنیسل همخوان است. ژرمن‌ها غذایی به نام ماندل شنیتن دارند که هم نام آن مشابه شنیسل است و هم طعمش، بنابراین بیراه نیست اگر این غذا را آلمانی بدانیم و از آنجایی که زبان آلمانی یکی از سخت‌‌تلفظ‌ترین زبان‌های دنیاست، شنیسل گفتن به جای شنیستل گفتن هم کاملا پذیرفته است، چراکه هیچکس توقع ندارد ما فارسی‌زبان‌ها یک کلمه آلمانی را دقیقا مثل خود اهالی این کشور تلفظ کنیم. گذشته از همه این‌ها روایتی هم وجود دارد که غذای شنیسل را به روم منتسب می‌داند. به هر حال چیزی که درباره آن قطعیت وجود دارد این است که شنیسل یک غذای اروپایی است که به مرور توسط مهاجران به دیگر مناطق دنیا راه پیدا کرده است و اولین بار صد سال قبل از میلاد مسیح در سفره آدمیان قرار گرفته است.

شنیسل، با مرغ یا گوشت گاو؟

هرچند که شنیسل در اولین قدم‌ها با گوشت گاو و گوساله تهیه می‌شد، اما در بسیاری از کشورها از جمله ایران گوشت مرغ به عنوان جایگزین آن روی میز آشپزها قرار گرفت که احتمالا به خاطر سردی زیاد گوشت گاو و گوساله و عدم سازگاری آن با معده ایرانیان بوده است. ناگفته نماند اصل این غذا با هر نوع گوشتی قابل تهیه است. اما شنیسل معمولا با استفاده از سینه مرغ، تخم مرغ، آبلیمو، نمک و فلفل، آرد و پودر سوخاری تهیه می‌شود. در تهیه شنیسل استفاده از پودر سوخاری حذف شدنی نیست. این را باید دانست که سرو سیب‌زمینی با سس کچاپ در کنار این غذا جزو قوانین نانوشته است و اگر شما یک ایرانی اصیل باشید، می‌دانید که از خیارشور هم نمی‌توان صرف‌نظر کرد.

فرق شنیسل با ناگت در چیست؟

فرق ناگت مرغ با شنیسل مرغ در این است که شنیسل، گوشت سینه مرغ ورقه شده و برش‌زده شده است که با بیفتک‌کوب کوبیده می‌شود و حالتی منسجم به خود می‌گیرد، اما ناگت، حالت چرخ‌شده و پوره شده مرغ است که با سایر مخلفات و ادویه‌جات ترکیب می‌شود. در ادامه باید اشاره کرد که ناگت ظاهری تپل‌تر و کوچک‌تر دارد اما ظاهر شنیسل بزرگتر و با ضخامت کمتر است.

شنیسل مرغ برای چه وقت‌هایی پیشنهاد می‌شود؟

از آنجا که شنیسل مرغ یک غذای همه‌پسند و منطبق بر ذائقه غذایی عموم جامعه است، در مواقعی که شما میزبان تعداد بالایی از مهمان، مثلا ده نفر به بالا هستید و دوست دارید در کنار غذای اصلی یک غذای دیگر هم گذاشته شود، می‌توانید شنیسل مرغ را تهیه کنید؛ به خصوص اگر در بین مهمانان کودکان و نوجوانان هم وجود داشته باشند با بهانه‌گیری کمتری مواجه می‌شوید. ضمن اینکه تجربه نشان داده افراد اصطلاحا بدغذا نیز به شنیسل اقبال خوبی نشان می‌دهند.

بهترین شنیسل مرغ را چطور تهیه کنیم؟

تهیه شنیسل مرغ در منزل اگرچه شدنی است اما کاری وقت‌گیر و نسبتا پردردسر است. شنیسل مرغ آماده این دردسر را از دوشمان برمی‌دارد اما دیگر آن تازگی و تردی لازم را ندارد. پس چه باید کرد تا یک شنیسل مرغ ترد، خوشمزه و باکیفیت بخوریم؟ بهترین انتخاب، خرید شنیسل مرغ نیمه آماده است. شنیسل نیمه پخته نه‌تنها ظرف مدتی کمتر از یک ربع آماده می‌شود، بلکه به دلیل نیمه‌آماده بودن دیگر مانند محصولات کاملا پخته‌شده بیات نیست؛ اتفاقا پس از سرخ‌کردن شنیسل‌ها در مقدار بسیار اندکی روغن یا پختن آنها در هواپز، غذایی بسیار ترد و خوشمزه را تحویل می‌گیرید که لذت چشیدن آن را هیچ کجای دیگری تجربه نخواهید کرد. شنیسل‌های نیمه‌آماده در انواع شنیسل استیک و شنیسل فرمینگ در سراسر ایران موجود و قابل تهیه هستند.

سخن پایانی

هر غذایی حتی اگر ریشه اروپایی یا آفریقایی داشته باشد یا اینکه به شرق دور برگردد، وقتی به ایران ما قدم می‌گذارد بدون منطبق شدن با عادات غذایی مردم ما جایگاه خود را به دست نمی‌آورد. شنیسل هم از این قاعده مستثنی نیست و در کشور ما همراه با خوراکی‌هایی مثل سبزی خوردن و خیارشور سرو می‌شود که خوشمزگی آن را دوچندان می‌کند. پس شما هم هنگام تهیه و مصرف شنیسل مرغ، این سنت‌های غذایی ایرانی را از یاد نبرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *