همه چیز درباره IQF؛ بهترین روش انجماد برای حفظ طعم، کیفیت و ارزش مواد غذایی

در فرایند نگه‌داری مواد غذایی، همواره باید روشی را انتخاب کرد که در حفظ تازگی و طعم مواد غذایی، بیشترین توانایی را داشته باشد. امروزه IQF به‌عنوان تکنیک برتر انجماد مواد غذایی شناخته می‌شود چرا که نسبت به سایر روش‌های انجمادی، مزایای بسیار بیشتر و چشمگیرتری دارد.

«انجماد سریع انفرادی» یا IQF انقلابی در فرایند انجماد انواع مواد غذایی خام و پخته شده است. این روش، بهترین تاثیر را بر روی میوه‌ها، سبزیجات، مرغ، ماهی و سایر مواد خوراکی می‌گذارد. در ادامه این مقاله، وارد دنیای فناوری IQF می‌شویم و قدرت جادویی آن در انجماد مواد خوراکی را با هم بررسی می‌کنیم.

روش انجماد IQF چیست؟

انجماد سریع انفرادی یاIQF کوتاه‌شده‌ی عبارت Individual Quick Freezing است و در ایران با نام «انجماد سریع» شناخته می‌شود. IQF روشی برای فراوری و نگهداری محصولات غذایی است که با به‌خاطر مزایای پرشمار و گوناگونش، از آن به‌عنوان بهترین روش انجماد یاد می‌شود.

طریقه انجماد در روش IQF

در روش انجماد سریع انفرادی (IQF)، برای اطمینان از انجماد سریع و حفظ کیفیت محصول، آنها را در دمای بسیار پایین منجمد می‌کنند. به‌طور معمول، دمای انجماد در سیستم‌های IQF بسته به نیازهای خاص محصول، از -۳۰ درجه سانتی‌گراد تا -۴۰ درجه سانتی‌گراد یا حتی کمتر است. این دماهای پایین باعث انجماد سریع و کارآمد محصول می‌شود که برای جلوگیری تشکیل کریستال‌های بزرگ یخ و حفظ بافت و کیفیت غذا ضروری است.

منظور از Individual یا انفرادی چیست؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی فناوری IQF تقسیم‌بندی سفارشی است. در این روش، غذاهای منجمدشده از یکدیگر جدا می‌مانند، جمع نمی‌شوند و به یکدیگر نمی‌چسبند. این بدان معناست که شما می‌توانید ماده غذایی مورد نظر را به مقدار دلخواه یا تعداد مورد نیاز خود، بدون یخ‌زدایی کل بسته، به‌راحتی از آن خارج کنید. به این ترتیب ضایعات مواد غذایی کاهش پیدا کرده و استفاده از آن آسان‌تر است. به همین دلیل، در نام‌گذاری این روش از واژه Individual معادل با فردی یا تک‌به‌تک استفاده شده است.

مزایای روش انجماد سریع تک‌به‌تک یا IQF چیست؟

حفظ تازگی و کیفیت: موفقیت چشمگیر IQF به خاطر توانایی آن در حفظ کیفیت غذا است. برخلاف روش‌های انجماد سنتی که به دلیل انجماد آهسته و تشکیل کریستال‌های یخ بزرگ، باعث آسیب سلولی به ماده غذایی می‌شوند، IQF هر قلم از ماده غذایی را جداگانه و به‌سرعت منجمد می‌کند. فرایند انجماد سریع با ایجاد کریستال‌های یخ کوچک، از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند و موجب حفظ بافت، طعم و مواد مغذی ارزشمند موجود در غذا می‌شود.

  • حفظ شکل اصلی محصول: در مواد غذایی مثل میوه‌ها و سبزیجات، ظاهر و شکل اصلی محصول برای مصرف‌کننده بسیار جذابیت دارد و حائز اهمیت است. انجماد سریع باعث حفظ شکل اصلی مواد غذایی می‌شود.
  • نچسبیدن مواد غذایی به یکدیگر: برخلاف روش‌های سنتی انجماد که در آن غذاها به هم می‌چسبند، IQF تضمین می‌کند که هر بخش مجزا، به‌طور مستقل منجمد شود. این کار از چسبیدن اقلام به هم جلوگیری می‌کند و استفاده از مقدار دلخواه ماده غذایی را آسان‌تر می‌کند.
  • حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی: با انجماد سریع، امکان قرارگیری ویتامین‌ها و مواد مغذی در شرایط آسیب‌زا و مخرب، به حداقل می‌رسد. از طرفی قرار گرفتن غذا در معرض اکسیژن هم منجر به تخریب مواد مغذی می‌شود اما انجماد سریع، امکان قرار گرفتن غذا در معرض اکسیژن را کاهش می‌دهد؛ این موضوع به حفظ کیفیت ویتامین‌های حساس مانند ویتامین C کمک قابل توجهی می‌کند. جلوگیری از رشد باکتری و ایجاد فساد: انجماد سریع با فناوری IQF علاوه‌بر حفظ طراوت، ایمنی مواد غذایی را نیز افزایش می‌دهد. کاهش سریع دما، امکان رشد باکتری‌های مضر را کاهش داده و غذاهای IQF را به انتخابی امن و سالم برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کند.
  • عمر مفید طولانی‌تر: غذاهای IQF معمولاً در مقایسه با غذاهای منجمدشده به روش‌های معمولی و سنتی، ماندگاری طولانی‌تری دارند. راحتی در مصرف: مصرف غذاهای IQF اغلب برای مصرف‌کنندگان راحت‌تر هستند. برخلاف اقلام منجمد معمولی که پیش از مصرف نیاز به یخ‌زدایی کل بسته دارند، غذاهای IQF را می‌توان مستقیماً پس از خروج از فریزر استفاده کرد. این مورد هم باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و هم حفظ تازگی غذا را تضمین می‌کند.

روش IQF در ایران

خوشبختانه انجماد مواد غذایی با روش IQF در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت «مارین» تمام محصولات غذایی خود از انواع سوخاری‌ها گرفته تا اسنک سیب‌زمینی، فلافل و برگر را با تکنولوژی IQF منجمد می‌کند تا غذاهایی فوری، سالم، با عطر و طعم واقعی و مطابق با استانداردهای کیفی را به دست هموطنان برساند.

هنگام تهیه هر کدام از محصولات مارین، چه ناگت مرغ باشد، چه فیله سوخاری و چه کوکوی سیب زمینی، آرم IQF را روی بسته‌بندی محصول مشاهده می‌کنید.

علاوه‌بر این، ما در مارین به دلیل استفاده از روش IQF از هیچ‌گونه مواد نگه‌دارنده در محصولات غذایی‌مان استفاده نمی‌کنیم که خود این موضوع به افزایش سلامت محصولات مارین می‌انجامد.

انجماد محصولات مارین با روش IQF کمک می‌کند غذاهایی سالم و خوشمزه را به شما ارائه دهیم که علاوه‌بر راحتی در استفاده و زمان آماده‌سازی کوتاه، مناسب مصرف توسط تمام گروه‌های سنی باشد.

    مطالعه بیشتر: مطالعه مقاله در سلامت نیوز مطالعه مقاله در خبرفارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *